طبیعت هنــــــر خـــــــــــداست.«دانته»

در این وبلاگ مطالب هنر و بخصوص گرافیک گنجانده شده است.

طبیعت هنــــــر خـــــــــــداست.«دانته»

در این وبلاگ مطالب هنر و بخصوص گرافیک گنجانده شده است.

مشخصات بلاگ

یه کوچولو وقتتون می گیرم: سعی کردم در این وبلاگ مطالب مفید در مورد هنر و بخصوص گرافیک را خدمت شما دوستان عزیز ارائه دهم لذا از شما می خواهم در بهتر کردن این وبلاگ نظرات خود را در میان بگذارید تا بتوانم مطالب خوب را در اختیار دوستان هنر قرار دهم.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

خلاصه ای از ارتباط تصویری

دوشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۵۶ ق.ظ

خلاصه ای از ارتباط تصویری:


از نظر لغوی،گرافیک به معنی ثبت کردن،ترسیم کردن و نوشتن است.در واقع گرافیک هنری است که ترسیم کردن و نگاشتن ارکان اصلی آن به شمار می رود.
واژه گرافیک،ریشه در لغت یونانی(گرافوس) دارد و به معنی ثبت کردن و نوشتن و در واقع چاپ کردن است.بنابراین هر اثر چاپی،یک اثر گرافیکی به شمار می آید.
واژه graphien یونانی نیز به معنی(نوشتن) است و ریشه در خراشیدن، نقر کردن و حک کردن دارد.
واژه ی (گراف) به معنی نمودار، ترسیم نموداری،نمایش هندسی، چاپ و نگارش است.
در تعریف گرافیک، چنین گفته شده است: (فن استفاده از کلیه عوامل تصویری و کلامی برای بیان یک فکر یا یک پیام.)
هنرهای گرافیک در اصطلاح و کاربرد امروز، به هنرهایی گفته می شود که هدف آنها تولید و تهیه ی آثاری است، که در نهایت به چاپ می رسند.
در سده های پیشین، قبل از پیدایش چاپ و چا پگری، هنر گرافیک از یک سو با نقاشی و از سوی دیگر با خوشنویسی مرز مشترک داشت و بیشترین کاربرد آن در هنر کتاب آرایی بود.
پس از پیدایش چاپ(اعم از چاپ سنتی با قالب چوبی،چاپ سنگی و چاپ ماشینی)، هنر گرافیک بی آنکه پیوندهای خود را با نقش و خط از دست بدهد، مفهوم تازه ای پیدا کرد.
این مفهوم در رسالت جدید، همان چاپ و تکثیربود.
از این زمان به بعد، فنون گراوور سازی و چاپ در تولید آثار گرافیکیی چندان اهمیت پیدا کرد، که می توان هنر گرافیک را (هنر چاپی)نامید.
هنر گرافیک را به این دلیل که در سده های گذشته و زمان حاضر، عملکردهای خاص و در عین حال جداگانه و متفاوت داشته، می توان هنر گرافیک را (هنر چاپی)نامید.
هنر گراافیک را به این دلیل که در سده های گذشته و زمان حاضر، عملکردهای خاص و در عین حال جدااگانه و متفاوت داشته، می توان با دو مفهوم قدیم و جدید تعریف و مشخص کرد. این دو مفهوم را با عناوین (گرافیک سنتی ) و (گرافیک نوین) از هم متمایز وتعریف می کند.
آنچه که تحت عنوان (گرافیک سنتی) از آن نامبرده می شود، شامل شکلهای مختلف نقش آفرینی و خوشنویسی (ترسیمی نگارشی) است.از این رو خطاطی، نقاشی دو بعدی، وطراحی کنده کاری از جمله شکلهای گرافیک سنتی می باشند.
اصلی تریتن شکل عملکرد و فعالیت گرافیک سنتی، به نگارش و آرایش کتاب(کتاب آرایی)اختصاص داشته است.
آنچه که امروزه از آن با نام(گرافیک نوین) نام برده می شود، علاوه بر محدوده ی کتاب آرایی وآرایش نگارش کتابها، حوزه های تازه تر و بسیار وسیع تری را در بر میگیرد.[1]
گرافیک یا ارتباط تصویری حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای است. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، به کارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و... است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جملهٔ این تکنیکها می‌توان به: عکاسی، اچینگ، نقاشی، روشهای مختلف چاپ اشاره نمود. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیکهای مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کلاژ، انواع روشهای چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده می‌شود.[2]





[1] مشتاق، خلیل، نشرکارآفرینان، تهران،1387، 516


[2] برگرفته از سایت(؟)

  • محدثه یوسفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی